Om Montessori

Montessoripedagogiken utvecklades i början av 1900-talet av den italienska läkaren Maria Montessori. I sitt arbete kom hon i kontakt med utsatta barn på barnhem i Rom. Desa barn ansågs på den tiden vara ”obildbara” men Maria Montessori, med inspiration från de franska läkarna Itard och Séguíns arbete, menade att det var snarare en pedagogisk fråga och att barnen saknat rätt pedagogiskt stöd och stimulans.

Centralt i montessoripedagogiken är att barn aktivt erövrar kunskaper i sina omgivning. Det sker genom barnets egna erfarenheter och de första sex åren är särskilt viktiga för den framtida människans utveckling. Barnet lär sig med hjälp av sina sinnen och det behövs därför en god och väl förberedd pedagogiska miljö för att stimulera barnen att utvecklas. På Trappan erbjuds barnen en stimulerande pedagogiska miljö såväl inne i lokalerna som ute i trädgården.

Montessoripedagogiken har växt fram som ett globalt fenomen och organisationen Association Montessori Internationale med säte i Amsterdam driver idag arbetet med att sprida kunskap om montessoripedagogiken och om aktuell forskning samt nätverkande.

Läs mer!

Maria Montessori: The child in the Family

Paula Polk Lillard & Lynn Lillard Jessen: Montessori from the start

Tim Seldin: How to raise an amazing child the Montessori way

Svenska Montessoriförbundet

AMI

Montessori Education